Odată cu apariția draftului de procedură pentru Programul Start-up Nation la data de 30 martie, tot mai mulți beneficiari încep să se intereseze despre condițiile pentru a obține finanțarea de până la 200.000 lei nerambursabili. Chiar dacă proiectele finanțate prin Start-up Nation nu prezintă un grad de complexitate ridicat, iar elaborarea unui proiect nu ar trebui să îi ia unui consultant cu experiență mai mult de câteva zile, iată 10 motive pentru care e o idee bună să începi aceste demersuri din timp:
- Trebuie să înțelegi Programul Start-up nation și trebuie să hotărăști dacă vrei să apelezi la serviciile unui consultant. Trebuie să știi ce anume finanțează, în ce condiții, ce domenii de activitate sunt mai bune punctate, iar în funcție de asta să îți alegi businessul pentru care vrei să aplici. Marea majoritate a firmelor de consultanță îți vor pune la dispoziție toate aceste informații, însă te încurajăm să citești și informațiile oficiale puse la dispoziție de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, comerț și Antreprenoriat pe siteul aippimm.ro (momentan este în curs de actualizare). Poți descărca draftul de procedură publicat la data de 30 martie de aici. În funcție de gradul tău de înțelegere a Programului, poți apela la serviciile unui specialist în domeniu, sau poți decide să îți scrii pe cont propriu proiectul. Ține cont însă de faptul că, prin decizia de a apela la un consultant pentru Programul Start-up Nation îți crești șansele de reușită, întrucât poți beneficia de know-how-ul acumulat de către acesta în sesiunea anterioară a Programului și poți evita greșelile ce pot conduce la respingerea proiectului sau îți pot cauza probleme pe parcursul implementării.
- Ai nevoie să îți faci un buget pentru cheltuielile eligibile prin programul start-up nation. Pentru unele tipuri de cheltuieli poți găsi destul de ușor oferte pe siteuri de comerț electronic, însă, în cazul în care activitatea ta implică achiziția de echipamente industriale, sau extrem de specializate, e puțin probabil să le găsești la vânzare pe siteuri. În plus, ai grijă să nu îți supradimensionezi sau subdimensionezi achizițiile. Spre exemplu, în cazul unei brutării nu are sens să îți aloci o parte considerabilă din buget pentru achiziția unui cuptor pentru 100 de pâini, în condițiile în care restul echipamentelor nu au o asemenea capacitate de producție, și invers.
- Trebuie să estimezi valoarea cheltuielilor ce nu sunt eligibile prin program. În special în cazul activităților de producție, există numeroase tipuri de cheltuieli ce nu sunt eligibile prin program, printre care amintim: amenajarea spațiului, garanția solicitată de către marea majoritate a proprietarilor spațiilor date spre închiriere, materia primă, ustensile și consumabile. Toate acestea adunate, îți pot crește costurile de implementare în mod considerabil. Ai resursele financiare necesare pentru a le susține? La acestea adăugăm și cheltuielile solicitate de către bancă pentru acordarea creditului punte, în situația în care optezi pentru asta chiar dacă acești bani vor fi recuperați ulterior, întrucât îți vor crește cheltuielile inițiale.
- Ai nevoie să înțelegi domeniul de activitate pentru care vrei să aplici. Trebuie să știi ce fel de avize și autorizații trebuie obținute pentru viitoare ta activitate. Separat de cerințele impuse prin proiect, trebuie să știi ce va implica viitoarea activitate. În unele situații un consultant poate să îți ofere un minim de informații pentru început, însă asta nu se va întâmpla pentru orice domeniu de activitate. Pe lângă avizele, autorizațiile și serviciile standard de care au nevoie toate businessurile în România (PSI, SSM, analiza de risc la securitatea fizică etc), unele tipuri de activități (în special de producție) mai necesită, după caz și altele: ISU, ANSVSA, autorizație de mediu etc. Ține cont de cerințele necesare pentru a le obține și de faptul că acestea nu sunt cheltuieli eligibile. De asemenea, și căutările tale pentru spațiu (dimensiunea și costurile) pot fi influențate de tipurile de avize de care ai nevoie.
- Estimează costurile pentru locația de implementare a proiectului. În situația în care nu ai un spațiu corespunzător pentru desfășurarea viitoarei tale activități, vei fi nevoit să îți închiriezi unul în perioada de implementare a proiectului. Planul tău de afaceri trebuie să conțină și o descriere succintă a tipului de spațiu în care vrei să îți desfășori activitatea, iar bugetul proiectului trebuie estimate în mod realist. Așadar, încearcă să îți calculezi cam de cati mp ai avea nevoie, cam cât costă acel spațiu, bugetezi sau nu TVA pentru chirie?
- Fă-ți o analiză de piață pe cât se poate de realistă. Care sunt potențialii tăi clienți? Ai cum să ajungi la ei? Care sunt competitorii tăi? Cu ce te poți diferenția față de aceștia? Câți bani poți cere pentru produsele/serviciile tale? Îți ajung pentru a-ți plăti toate cheltuielile și, evident pentru a-ți produce profit? După ce analizezi toate aceste aspecte, poți să îți dai seama în ce măsură are sens să aplici la Program, dacă îți poți respecta angajamentele pe termen lung.
- Ai de unde să cumperi materie primă (în cazul producției) și există pe piață forță de muncă ce să se încadreze în categoriile punctate? Există zone geografice sau orașe în care șomajul este aproape inexistent, așa cum există și meserii ce nu se mai practică, pentru care nu mai există specialiști. De asemenea nu sunt puține cazurile în care principalele dificultăți întâmpinate de către antreprenori sunt legate de obținerea materiei prime (ex: producătorii de peleți/bricheți în afara zonelor montane sau businessurile ce vizează dezhidratarea și conservarea fructelor în afara sezonului).
- Trebuie să îți iei în calcul timpul necesar pentru înființarea societății. În mod normal, o societate se înființează în 3-7 zile, însă, în perioada de înscriere a proiectelor în 2017, termenul de soluționare de la ORC a crescut considerabil, ajungând până la 3 săptămâni din cauza volumului foarte mare de solicitări. Din această cauză, numeroși beneficiari nu au reușit să își depună proiectele.
- Pentru că un proiect bun nu se scrie pe fugă, ci este bine documentat și întocmit. Chiar și dacă alegi să lucrezi cu un consultant cu experiență, durata de timp pe care acesta o are la dispoziție pentru a-ți scrie proiectul îi influențează calitatea, iar în contextul în care, cererea depășește cu mult oferta în perioada de înscriere online a proiectelor, poți să te trezești în situația în care nu mai ai cu cine să lucrezi, sau că proiectul tău va conține erori ce pot conduce la respingerea proiectului sau care te vor afecta în etapa de implementare. Aloca timp suficient elaborării și verificării planului de afaceri pentru programul start-up nation înainte de a-l înscrie online, întrucât vei avea șanse mai mari de reușită. Am mai menționa și faptul că, cel mai adesea serviciile de consultanță te vor costa mai puțin în perioada decursă până la lansarea Programului. Prețurile pentru asemenea servicii sunt și ele ajustate în funcție de cerere, de dead-line, de resursele ce trebuie alocate pentru a respecta termenul limită.
- Pentru ca, în contextul unui volum mare de proiecte, data și ora înscrierii în Programul Start-up nation – ultimul element de departajare în caz de punctaj egal, vor conta! Această afirmație are un impact cu atât mai mare în situația în care ai în vedere să aplici cu mai puțin de 100 de puncte (punctajul maxim ce poate fi obținut prin Program). Ierarhizarea proiectelor, în funcție de toate elementele de departajare se face imediat după finalizarea înscrierilor, însă vor fi sute, daca nu mii de proiecte ce vor obține același punctaj, vor crea același număr de locuri de muncă, vor achiziționa echipamente tehnologice în valoare de peste 50% din valoare, motiv pentru vor avea, în mod cert întâietate cei care se înscriu în cadrul programului în timp util. Spre exemplu, în 2017, nu au obținut finanțare toate proiectele cu 90 de puncte și 3 locuri de muncă, tocmai din cauza acestui ultim element de departajare.