Odata cu Programul Start-up Nation, multi români iau în calcul varianta de a-și deschide un nou business, într-un domeniu cu care sunt familiarizați, în care mai au alte afaceri sau profesează deja, sau într-un domeniu cu totul nou, despre care au puține informații, dar care ar putea obține un punctaj competitiv și, în opinia acestora, ar avea potențial pe piață. Motivația lor pleacă, în primul rând de la oportunitatea de a obține un ajutor nerambursabil de până la 200.000 lei, ce poate fi cheltuit pentru toate tipurile de echipamente de care ar avea nevoie un start-up, precum și pentru cheltuielile operaționale din primul an (salarii, chirii, utilități). În vreme ce, prima categorie are deja experința necesară pentru a-și gândi un business plan pe care îl poate scrie cu, sau fără ajutorul unui consultant, pentru cea de-a doua categorie, drumul spre succes este mai lung și necesită un efort mai mare. Prezentul editorial tratează obstacolele pe care trebuie să le depășească cei care vor să își deschidă un business într-un domeniu nou, din prisma relației cu consultantul.
În primul rând, înainte de a face orice fel de demersuri, trebuie să știi că îți dorești să faci asta! Simplul fapt că poți obține finanțarea nu înseamnă că trebuie să o faci dacă nu te simți pregătit. Antreprenoriatul nu este pentru oricine, implică eforturi și sacrificii financiare și de timp pe care nu toată lumea e dispusă să le facă: nu vei mai avea un salariu fix, ci vei fi răsplătit pe măsura performanțelor și a efortului depus; poți să câștigi mult mai mult decât in ipostaza de salariat, însă efortul va fi pe măsură; vei avea cheltuieli mai mari și vei munci cu siguranță mai mult.
Alege-ți cu atenție ideea de afaceri pentru care vrei să aplici! Nu e suficient ca aceasta să obțină punctajul maxim și să aibă șanse mari de a obține finanțarea, dacă nu ți se potrivește! Cercetează piața, vezi care vor fi competitorii tăi, cum le merge businessul, dacă mai e loc de încă cineva pe piață? Iar dacă te gândești, spre exemplu să îți deschizi o cofetărie, nu fă asta într-un loc unde mai sunt alte 10 la o distanță de 5 minute! Nu te baza pe consultant să îți aleagă domeniul de activitate, întrucât asta depinde mai mult de tine și de piața pe care vrei să activezi decât de el sau de programul la care vrei să aplici.
Acum să vorbim despre cele mai importante decizii vis-a-vis de proiectul tău – echipamente pe care vrei să le achiziționezi. Trebuie să te interesezi în piață, să te consulți, preferabil cu persoane cu experiență în domeniu – cu antreprenori ar fi ideal, sau măcar cu potențiali furnizori. Ai grijă să nu supra sau sub-dimensionezi capacitatea ta de producție, pentru că vei pierde bani – de exemplu, dacă vrei să obți finanțare pentru o brutarie, iar toate echipamentele sunt dimensionate pentru o producție de 100 de pâini pe oră, nu da banii pe un cuptor de 500 de pâini, pentru că nu îl vei folosi la capacitate maximă și vei avea cheltuieli inutile. Nu te baza pe consultant să îți recomande echipamentele corespunzătoare domeniului de activitate pentru că rolul acestuia e altul – să se asigure că vrei primi finanțare pentru viziunea ta!  Până și în situația în care, consultantul are 20-50 de proiecte în același domeniu, lista de achiziții va fi diferită pentru că fiecare beneficiar are o altă viziune. Există mii de branduri de echipamente, iar un consultant pentru fonduri nerambursabile nu numai că nu are în mod obligatoriu expertiza necesară pentru a-ți recomanda să faci o alegere sau alta, în mod normal nu are dreptul să o facă! Un consultant bun își va exprima părerea cu privire la eligibilitatea cheltuielilor, îți poate face sugestii și îți va cizela ideea de afaceri, însă nu îți va influența deciziile ce pot avea ulterior un impact asupra businessul tău. Ferește-te de consultanții care susțin contrariul și îți modifică substanțial ideea de business – de exemplu, dacă vrei să faci o pizzerie – un loc în care un om să vină să servească pizza (cu șanse slabe de a obtine finanțarea – maxim 90p), iar un consultant îți sugerează să aplici pentru producție de pizza – ce nu poate fi vândută la masă pentru că e fie necoaptă, fie congelată (cu șanse mari de a obține finanțarea 100p) tu nu îți vei atinge scopul de a avea o pizzerie!
Și ne întoarcem la punctul de plecare – trebuie să știi ce vrei și să îți dai suficient de mult interesul pentru a înțelege domeniul de activitate în care vrei să activezi, altfel, vei ajunge să renunți la implementare, chiar dacă ai obținut finanțarea pentru că îți dai seama că nu e pentru tine, sau există elemente pe care nu le-ai luat în considerare.
Bugetează toate elementele ce țin de noua afacere! În primul rând, calculează în ce măsură finanțarea îți acoperă toate cheltuielile. Dacă nu, sau ai alte cheltuieli ce nu pot fi decontate prin program, ai banii necesari pentru a le susține? Mai ia în calcul și faptul că, pe lângă finanțare, ai nevoie de bani pentru rulaj – spre exemplu, pentru producție ai nevoie de materie primă și varii tipuri de consumabile, însă chiar și dacă ești fotograf și nu ai foarte multe cheltuieli operaționale, tot ai nevoie să te deplasezi până la ședințe foto, poate ai nevoie să îți amenajezi studioul sau trebuie să cumperi obiecte de decor.
Așa cum e și firesc, fiind la început de drum, nu vrei ca toate economiile tale să se ducă spre un consultant, pentru un proiect despre care nu ști cu certitudine că va avea succes. Însă privește această decizie pe ca un prim exercițiu de antreprenoriat, pentru că, până la urmă este unul dintre printre primii tăi parteneri de afaceri. Alege cu atenție consultantul cu care vrei să colaborezi și verifică cine și ce îl recomandă. Nu semna în mod obligatoriu cu primul cu care discuți, sau primul pe care îl găsești pe Google ci verifică-i performanțele și recomandările. Însă conștientizează faptul că și el are un business, așa cum îți dorești și tu să ai, că nu e un proces automatizat, ci e vorba de timp, experiență și o investiție de ani de zile în know-how. Optează pentru un partener de afaceri cu experiență și portofoliu, care îți cere o sumă de bani pe care să ți-o permiți, dar care, în același timp să îl motiveze. Nu cred că tu, în ipostaza de viitor antreprenor, ai fi dispus să îți asumi toate riscurile ce țin de participarea unui client (cu care nu ai mai avut până în acel moment relații de business) la o competiție, în urma căreia vor exista, cu siguranță câștigători, dar și perdanți. Asta cu atât mai mult cu cât cel pe care tu mizezi poate să nu depună același efort pe care îl depui tu sau poate decide oricând să se retragă din cursă. Dacă nu are nimic de pierdut, cu siguranță nu se va implica la fel de mult ca și tine. Dacă tu nu ai fi dispus să faci asta, nu trebuie să le ceri altora să o facă pentru tine, ci încearcă să construiești relații corecte cu viitorii tăi parteneri de afaceri în care să vă impărțiți responsabilitățile și câștigurile.  Principiul acesta trebuie să îl aplici pentru toate viitoarele tale relații comerciale pentru a crea un mediu antreprenorial competitiv și sustenabil.
Mult succes!
Andreea Szabo

Ți-a plăcut articolul? Distribuie-l pe social media!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Articole similare...

Cauți un consultant?

Completează formularul de mai jos pentru a beneficia de o ședință de consultanță gratuită

Cauți consultanță fonduri europene?

Află ce oportunități de finanțare sunt disponibile