MInisterul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a publicat astăzi PROIECTUL ORDONANŢEI DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii cu modificările și completările ulterioare.
Ordonanța de Urgență ar urma să modifice legea ce stă la baza apelurilor de proiecte ce urmează să fie derulate prin Programul Start-up Nation în edițiile 2018-2020 și este radical diferită față de promisiunile făcute de către Ministru Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat în toate interviurile publice și în cadrul tuturor sesiunilor de consultare publică.
Startupprojects.ro face apel către reprezentanții Ministerului Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat să regândească grila de evaluare și modificările propuse întrucât acestea riscă să aducă imense pagube Programului, dar și economiei naționale deoarece:

  • Există programe finanțate din fonduri europene care au drept scop reducerea decalajelor între zonele de dezvoltare ale României, precum Programul Operațional Regional, dupa cum există și apeluri finanțate prin Programul Operațional Capital Uman ce cuprind componente care urmăresc rezolvarea acelorasi probleme. Start-up Nation ar fi asigurat finanțarea complementară a zonelor considerate suficient de dezvoltate pentru a nu mai beneficia de finanțări europene sau care își desfășoară activitatea în mediul rural.
  • Marile centre universitare, precum București, Brașov, Cluj, Timișoara nu vor mai avea acces la finanțare, deci tinerii studenți și absolvenți NU VOR MAI AVEA POSIBILITATEA DE A BENEFICIA DE FINANȚARE, aceste zone fiind grav depunctate.
  • Programul Start-up Nation ar trebui să le ofere o oportunitate de dezvoltare chiar și zonelor sau localităților care nu au acces la alte surse de finanțare pentru firme debutante, precum București-Ilfov.
  • Criteriul densității IMM-urilor va avea cel mai semnificativ impact asupra Programului întrucât va încuraja înființarea de afaceri în zone în care nu există cerere pentru asemenea produse/servicii, aducând zero plus valoare pentru economia națională. Nu are sens, spre exemplu, să discutăm de înființarea unor afaceri în zonele în care piața nu are suficientă putere de cumpărare sau unde nu există forță de muncă calificată. Asta deoarece numărul redus de IMM-uri din respectiva zonă este datorat unor factori locali ce nu se vor schimba odată cu deschiderea unei noi afaceri finanțată prin Start-up Nation.

Am mai adauga si faptul că nu există statistici clare, actualizate (ultimele identificate de către noi sunt din 2016), liste cu densitatea IMM-urilor pe județe, fapt ce crează incertitudine și confuzie.
Ba chiar mai mult, din formularea criteriului de evaluare nu rezultă faptul că, prin implementarea proiectelor obiectivul enunțat s-ar atinge. Numarul de IMM-uri/județ se raportează la sediul social al firmei aplicante, însă implementarea se poate desfășura într-un cu totul alt județ.

  • Depunctarea industriilor creative – acestea sunt, împreună cu activitățile de programare încurajate prin Strategia Națională de Dezvoltare a României 2013-2020, însă ele nu mai par a fi prioritare pentru Program.
  • Criteriul E – criteriul aferent asociaților/ acționarilor trebuie eliminat! Conform acestuia “Nici unul dintre acționarii/ asociații solicitantului nu a avut calitatea de administrator sau asociat unic într-o societate comercială care a fost declarată în insolvență sau faliment”. Acesta reprezintă, din nou, un exemplu de criterii la care s-a renunțat în noua perioadă de programare pe Fonduri Structurale tocmai datorită impactului redus în competitivitate a proiectelor înscrise.
  • Argumentul conform căruia “neadoptarea măsurilor ordonanței de urgență va genera blocaje, ineficienţă şi pierderi, afectarea în continuare a unei mari părţi antreprenorilor Românieieste complet fals întrucât, pornind de la principiul eficienței cheltuirii banului public, România ar trebui să se axeze pe încurajarea afacerilor cu un potențial de creștere, competitive pe piața internă și externă, așa cum sunt ele evidențiate în Strategia Națională de Dezvoltare a României 2013-2020. Conform acestei strategii, modelul economic spre care trebuie să se îndrepte structura economică privată din România este acela al afacerilor generatoare de valori adăugate brute foarte înalte, în domenii orientate către o cerere prezentă şi, pe cât posibil, viitoare: industrii creative, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, robotizare, construcţii de maşini şi utilaje asistate de computer, servicii financiare etc.
  • Principiul primul venit – primul servit nu aduce un plus de valoare Programului. Acesta a fost folosit în principal în perioada de programare 2007-2013 pentru Fonduri Structurale și a fost înlocuit, în perioada 2014-2020, cu apelul competitiv tocmai din cauza ineficienței sale. Ministerul ar trebui să încurajeze înscrierea unor proiecte de calitate în domenii de activitate prioritare de dezvoltare economică a României, nu proiecte înscrise repede care se pot dovedi nesustenabile și care vor lua locul acelor proiecte care pot aduce plus valoare Programului și mediului de afaceri și pieței de consum din România.

Pentru a sublinia eșecul sistemului primul venit – primul servit, dorim să amintim reprezentanților Ministerului de Schema de ajutor de minimis instituită prin HG 274/2013, când sesiunea de înscriere a fost anulată din cauza blocării sistemului informatic a Ministerului Finanțelor Publice și reluată ulterior, cu alte condiții de înscriere, sub tutela Departamentului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism.

  • Depunctarea activităților de programare IT contravine Strategiei Naționale de Dezvoltare a României 2013-2020! În România, structura mediului de afaceri intern este caracterizată de întreprinderi cu un grad redus de tehnologizare din cauza accesului restrâns la creditare şi capitalizare, fiind imperativă încurajarea domeniilor de activitate ce aduc un plus de valoare economiei Românești în domenii de activitate considerate competitive.
  • Nevoile de finanțare ale societăților ce își desfășoară activitatea în domeniul producției nu pot fi echivalate cu cele din servicii. Încurajând serviciile, domeniu de activitate neconsiderat drept prioritar prin Strategia Națională de Dezvoltare a României 2013-2020, accesul la finanțare pentru domenii de activitate înalt tehnologizate din categoria producției va fi marginalizat.

Consecințele modificărilor propuse de către Ministerul Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat vor îndepărta Programul de obiectivele inițiale și vor încuraja înființarea de firme în detrimentul creării și dezvoltării unor afaceri sustenabile, în domenii de activitate pentru care România este competitivă. Facem apel către factorii decizionali pentru păstrarea esenței Start-up Nation, consecvență și asumare a răspunderii pentru declarațiile publice făcute în perioada anterioară publicării proiectului de OUG.
Echipa Startupprojects.ro

Ți-a plăcut articolul? Distribuie-l pe social media!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Articole similare...

Cauți un consultant?

Completează formularul de mai jos pentru a beneficia de o ședință de consultanță gratuită

Cauți consultanță fonduri europene?

Află ce oportunități de finanțare sunt disponibile