logo start up projects

Bilanțul după primul an de Start up Nation și recomandări pentru sesiunea din 2018

Stiri

Iata ca am ajuns la finalul unui an de implementare a proiectelor finanțate prin Start-up Nation. A fost un an lung și plin de provocări și, în primul rând, am vrea să le mulțumim celor peste 75 de beneficiari ce ne-au ales drept consultanți, dar și personalului din agenții care a făcut posibilă implementarea cu succes a ediției din 2017. Suntem fericiți că am reușit să finalizăm depunerea tuturor deconturilor și că beneficiarii ce au avut dosarele evaluate și-au recuperat >98% din banii solicitați spre decontare.
Fiind prima ediție, am învățat și noi, împreună cu beneficiarii pe care i-am consiliat, care sunt modalitățile de a finaliza cu succes un proiect, motiv pentru care putem să venim în întâmpinarea voastră cu 7 recomandări pentru situația în care doriți să aplicați pentru sesiunea din 2018:

  1. Nu toate ideile de afaceri eligibile pot obține finanțarea.

Chiar dacă se vehiculează schimbarea grilei de evaluare pentru anul 2018, și momentan nu știm domeniile de activitate încurajate sau alte angajamente punctate, orientați-vă spre cele ce pot obține un punctaj bun – preferabil maxim. Puteți aplica la Program având minim 50 puncte, însă asta nu va înseamna ca veți și obține finanțarea. Start-up Nation este, în esență o competiție de proiecte, iar asemeni oricărei competiții, unii vor ieși câștigători, iar alții nu. Maximizați-vă șansele de a obține finanțarea aplicând cu un punctaj cât mai apropiat de cel maxim și evitați domeniile de activitate slab punctate.

  1. Încercați să evitați supra-bugetarea cheltuielilor operaționale.

Programul promite plata salariilor, a cheltuielilor și a utilităților pentru o perioadă de maxim 12 luni, însă șansele de a reuși să faceți acest lucru sunt minime. Asta pentru că:

  • trebuie să aveți deja locația de implementare a proiectului (dacă nu o aveți deja) – oamenii trebuie să aibă unde să muncească;
  • ar trebui să știți de înainte pe cine vreți să angajați, iar acest lucru nu este întotdeauna posibil – România are în prezent un mare deficit de forță de muncă;
  • trebui să aveți deja echipamentele pentru care solicitați finanțarea, sau altele ce să le ofere oamenilor obiectul muncii;
  • aveți nevoie de banii necesari pentru a plăti toate aceste cheltuieli, urmând ca ele sa fie decontate ulterior, iar dacă vă bazați pe credit pentru asta, trebuie ca mai întâi să îl aveți aprobat.

Chiar și în situația în care cheltuielile operaționale vor fi plătite printr-o sumă forfetară, așa cum a promis Ministerul, șansele de a le deconta pentru 12 luni sunt foarte scăzute pentru că se elimină un element de risc din cele 4 enunțate anterior.

  1. În etapa de implementare, singurul aspect care conteaza e Bugetul Proiectului, aprobat prin Acordul de Finanțare

Nu sunt premise nici un fel de modificari ale bugetului aprobat, astfel încât nicio economie nu va putea fi realocată către un echipament ce depășește bugetul, iar orice depășire a bugetului vă obligă pe voi să suportați diferența. Încercați să faceți analiza furnizorilor și a prețurilor cât mai bine încă din etapa de scriere a proiectului, iar valorile bugetate să fie cât mai apropiate de cele ale pieței pentru a cheltui cât mai eficient banii obținuți cu finanțare.

  1. Luati in calcul întârizeri…

Și aici vorbim de toate tipurile de întârzieri, de la cele pentru semnarea acordului de finanțare, a actului adițional (dacă va mai fi nevoie în acest an), a aprobării creditului punte, a livrării echipamentelor sau a decontării banilor. Toate aceste elemente vor întârzia implementarea proiectului vostru și vă pot costa sume considerabile atunci când veți trage linie la final.
Spre exemplu, dacă depindeți de aprobarea creditului punte pentru plata și ulterior livrarea echipamentelor, nu are sens să contractați un spațiu în care să vă desfășurați activitatea sau să angajați până ce aveți echipamentele, sau știți că urmează să vă fie livrate într-un timp scurt. Dacă furnizorii întârzie cu livrarea lor, iar voi nu puteți începe activitatea cât mai repede, veți pierde sume considerabile. Însă subiectul furnizorilor l-am abordat la punctul urmator…

  1. Nu acordati avansuri de 100% furnizorilor.

Start-up Nation 2017 a creat dezechilibre în relațiile client – furnizor, în sensul în care pentru anumite tipuri de echipamente, adesea cererea a depășit oferta. Fiind mult mai multe cereri decât echipamente disponibile, furnizorii au putut profita de acest fenomen pentru a impune condiții de colaborare dezavantajoase pentru beneficiari: cel mai adesea plata pentru echipamente s-a facut integral în avans, echipamentele urmând să fie importate din varii colțuri ale lumii. Cel mai adesea, încasând deja banii, interesul furnizorilor pentru respectarea unui dead-line era minim.
Acordându-le un avans mai mic, aceștia sunt mai motivați să livreze cât mai repede echipamentele pentru a încasa diferența de bani. Dacă acceptă plata la termen, e cu atât mai bine pentru că în această situație puteți fi convinși că își vor da tot interesul pentru a livra cât mai repede echipamentele de care aveți nevoie în activitatea voastră.

  1. Învățați să lucrați ordonat și trimiteți-i consultantului dumneavoastră din timp documentele pentru decont.

Consultantul vă e alături pentru a vă ajuta! Nu încercați să îi ascundeți eventuale probleme pe care le întâmpinați pentru că adesea sunt situații cu care s-a mai confruntat, pentru care are deja soluții testate. Dacă îi trimiteți în mod ordonat și etapizat documentele pentru decont, acestea le poate verifica și puteți evita să primiți clarificari/corecții financiare.
Ba chiar și în situația în care decideți să aplicați de unul singur, aveți nevoie să lucrați ordonat și organizat, să grupați într-o ordine logică documentele necesare pentru decont.

  1. Încercați să depuneți cât mai repede primul decont.

Primele deconturi le-am depus pentru beneficiarii noștri în luna decembrie 2017, iar acestea au fost evaluate și plătite în luna ianuarie 2018, la aprox 30 de zile de la depunere, indiferent de Agenția de care aceștia aparțineau. În ultima perioadă, termenele de evaluare a deconturilor au crescut considerabil, ajungând, în cel mai rău caz, la 120 zile.
Așadar, dacă reușiți să depuneți dosarele de decont foarte aproape de aprobarea proiectului, veți primi banii într-un timp foarte scurt, însă, pe măsură ce așteptați mai mult, iar numărul de dosare ce trebuie evaluate de către Agenții crește, va crește și timpul de așteptare după bani.
Va mulțumim și vă dorim mult succes în 2018!

Ți-a plăcut articolul? Distribuie-l pe social media!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Articole similare...

Lasă un răspuns

Abonează-te la newsletter

Știri recente

Vrei să aplici pentru fonduri nerambursabile?

Află ce opotrtunități de finanțare sunt disponibile